Je pobyt našich detičiek na slniečku bezpečný?

Slnko je základom bytia. Bez neho by nebol život na našej planéte. Nebolo by svetlo, nebol by deň. Pôsobením slnečného žiarenia sa v koži tvorí vitamín D, ktorý je nevyhnutný pre správne vstrebávanie vápnika a skladbu kostí. Slúži taktiež ako prevencia pred vznikom depresie a mnohých vážnych ochorení a pozitívne vplýva aj na našu psychiku. V poslednej dobe sa však veľa hovorí o negatívnych účinkoch slnečného žiarenia. Navyše sa na internete objavujú články, v ktorých sa píše o škodlivosti ochranných krémov a olejov s UV faktorom. Vraj majú pred rakovinou kože chrániť, ale sami ju môžu privodiť. Ako sa správne rozhodnúť? Je vhodné používať kozmetiku s UV faktorom, alebo je lepšie vyhnúť sa jej? Je pre nás pobyt na slniečku bezpečný?

Priamo úmerne tomu, ako sa blíži leto, pribúdajú aj reklamy a letáky propagujúce kozmetiku s UV faktorom, ktorá chráni pred spálením kože. Kedy presne túto kozmetiku používať, nám však málokto správne poradí, pretože každý sme jedinečný.

Užitočnými pomocníkmi pre nás môžu byť kozmetické prípravky s UV faktorom v prípade, ak máme svetlú kožu a na slniečku sa zdržíme dlhšie v čase silného slnečného žiarenia. Na jar a v lete je to čas približne od 10:30 do približne 16. hodiny, presnejšie to závisí od typu pokožky. Taktiež keď ste na exotickej dovolenke v zime, kedy vaša koža nie je na slniečko zvyknutá. Pokiaľ však pobyt na slnku v tomto čase nie je potrebný, určite odporúčam sa mu vyhnúť a na kožu nenanášať zbytočnú syntetiku, pokiaľ ozaj nemusíme. Vhodnejšie je vyhnúť sa silnému slniečku a naplánovať si pobyt vonku na ranný, prípadne večerný čas. Predovšetkým deti by som v čase obeda nevystavovala slnečnému žiareniu. Načo zbytočne riskovať spálenie, alebo nepriaznivý účinok opaľovacieho krému. Predsa len, opaľovacie krémy pre nás nie sú prirodzené. Zároveň obsahujú látky, ktoré nie sú vhodné pre naše zdravie. Keby sa predsa len inak nedalo, voľte aspoň prírodný opaľovací krém. Skoro ráno majú aj bábätká na slniečku raj. Vtedy nemusia byť ani oblečené a môžu si v lete vychutnať liečivú silu slniečka na ich drobnom telíčku.

V posledných rokoch sa vyskytli prípady, kedy deti trpia krivicou, oslabenou imunitou, astmou a podobne. Rodičia ich natoľko chránia pred slniečkom, že sa k nim takmer nedostane. Počas pobytu vonku siahajú automaticky po ochrannom kréme s UV faktorom. Hlavičku zakryjú klobúčikom a potom im doma dávkujú umelý vitamín D z lekárne. Je to správna cesta?

Raz som niekde čítala, že nedostatok vitamínu D u ľudí je pravdepodobne najčastejším zdravotným problémom na svete.

Najvhodnejším spôsobom je dopĺňať si vitamín D prirodzenou cestou, teda rozumným pobytom na slniečku a zdravou a pestrou stravou. Z potravín sa odporúčajú: žĺtok z vajíčka, sardinky, losos, rybia pečeň, ovos, maslo a hríby.

V knihe Ako žijú zdravé deti opisujem, ako trávime dovolenku pri mori bez opaľovacích krémov, ako sa dcérka zbavila dioptrií, ako sme prekonali zápal stredného ucha bez antibiotík. Priblížim vám zdravý jedálniček, ideálne raňajky, zdravú desiatu, rýchlu večeru, ako aj tipy, ako sa akoby mávnutím čarovnej paličky zbaviť choroby z prechladnutia. A predovšetkým, ako deti udržiavať v zdraví po celý rok, aj tie naše najmenšie škôlkarske ratolesti 🙂 kniha Ako žijú zdravé deti