Sú detské potraviny skutočne vhodné pre deti?

Existuje veľa prístupov k zdraviu, ktoré propagujú svoju pravdu, či už skutočnú, alebo falošnú v krásnom obale. Zároveň na nás z rôznych smerov ,,pokukujú‘‘ reklamné plagáty sľubujúc to zaručene najzdravšie. Marketingovo krásne znejúce slovo vitamíny je tak často skloňované, ako by bolo samozrejmé, že sa vitamíny nachádzajú v takmer každej potravine pre deti. My, rodičia, chceme deťom to najlepšie. K tomu patrí pevné zdravie a radosť zo života. Ako odolať lákadlám dnešnej doby a ponúknuť našim deťom dobré základy pre zdravé stravovacie návyky, ktoré ich budú ovplyvňovať aj v dospelosti? Sú potraviny, ktorými kŕmime naše deti, skutočne vhodné pre deti?

Nepamätám si presne, kedy sa tak stalo, ale dnes vo mne obaly s detským motívom vzbudzujú nedôveru a nezáujem. Potraviny, ktoré by mali byť pre naše deti najvhodnejšou voľbou, vo veľkej väčšine prípadov nie sú zo zdravotného a výživového hľadiska vhodné ani pre dospelú osobu. O to prekvapivejšie je moje pozorovanie, koľko detí je týmito marketingovo krásne vyčačkanými, telo zaťažujúcimi a bezcennými potravinami každodenne kŕmených.

Z môjho pohľadu jedným z najčastejšie kupovaných produktov je sladkosť s motívom macíka, ktorú zväčša mamičky kupujú už veľmi maličkým deťom. Doteraz nechápem, prečo, veď chutí umelo a samotné zloženie na obale je skôr odstrašujúce ako vábivé.

Lákadiel je skutočne veľa. Lízatká, cukríky, slané tyčinky, sladené detské nápoje či ochutené jogurty. Vedeli ste, že aj slané tyčinky a čipsy obsahujú cukor?

Malé deti, dokonca tie najmenšie, jedia instantné obilninové kaše. Pritom uvariť kašu z celozrnných obilnín nie je žiadna veda. Vyhýbajme sa instantným potravinám, ako najlepšie vieme. Predsa len, v obchode sa predáva to, čo my spotrebitelia nakupujeme, a tým pádom aj podporujeme.

Nedovoľte, aby veľké korporácie zarábali na nevedomosti milujúcich rodičov, na úkor zdravia vašich detí. Zloženie výrobku sa na obal píše pre našu ochranu, tak ho čítajme a staňme sa racionálnymi spotrebiteľmi. Keď je nejaký výrobok príliš lacný, je s veľkou pravdepodobnosťou zložený z lacných potravinových náhrad. Navyše, načo kupovať drahé spracované výrobky, keď nás v zdraví udržiavajú práve nespracované čerstvé lokálne potraviny? Jedli ich aj naši predkovia. Doprajme našim deťom desiatu v podobe ovocia, zeleniny, orechov alebo celozrnného chlebíka (ideálne upečeného doma v domácej pekárni, vtedy viete, čo ste do neho dali).

V knihe Ako žijú zdravé deti opisujem zdravý jedálniček, ideálne raňajky, zdravú desiatu, rýchlu večeru a výživu pre ich zdravý vývoj a rast, ako aj tipy, ako sa akoby mávnutím čarovnej paličky zbaviť choroby z prechladnutia a ako zvládnuť vysoké horúčky.  A predovšetkým, ako deti udržiavať v zdraví po celý rok, aj tie naše najmenšie škôlkarske ratolesti, nech trénujú, učia sa a život si naplno užívajú:)  kniha Ako žijú zdravé deti

Naučte svojich najmilších na kvalitnú domácu stravu. Pred dlhšou prechádzkou by sa mali poriadne najesť, aby potom na výlete nemuseli jesť ,,núdzové‘‘ potraviny bez výživovej hodnoty.

Samozrejme, deti opakujú po svojich rodičoch. Vidia, ako sa správajú a vnímajú aj to, ako sa stravujú. Ťažko povedať dieťaťu, že bonbóny a cukríky nie sú vhodné, keď si rodičia doprajú hneď niekoľko takýchto lákadiel. V prvom rade by sme mali byť dobrým príkladom. Okrem toho, že to robíme pre naše deti, robíme to aj pre naše zdravie.

Niektorí rodičia zastávajú názor, že deťom treba dopriať. Samozrejme, tiež majú nárok na maškrtenie. Ide len o to, v akej podobe. Pokiaľ si dieťa naučíte na cukríky, lízatká, či na lacnú akože čokoládu, o to ťažšia je cesta späť. Akonáhle dieťa uvidí sladkosti v obchode alebo u kamarátky, okamžite a bez váhania po nich siahne. Keď si chuťovo zvykne na syntetiku, nebude mu vadiť ani tá umelá chuť. Lepšie je deti naučit na zdravé mlsanie. Mnohým rodičom sa osvedčilo ponúknuť svojim najmenším ovocie (predovšetkým v lete jahody, maliny, čerešne, broskyne,…), zeleninu (mladý hrášok, mrkva,…), sušené ovocie, varené jabĺčko, celozrnný chlebík s domácim džemom bez cukru,.. Možností je veľa. Základ je zvyknúť si na menšie, zato ale oveľa zdravšie mlsanie-radšej deťom dopriať kvalitu, ako kvantitu. Keď si dieťa zvykne na zdravé sladké, aj keby mu niekto ponúkol nezdravé éčka v krásnom obale, vačšinou umelú sladkosť odmietne, pretože mu nebude vyhovovať syntetická chuť farbených tyčiniek a cukríkov, nehovoriac o presladenosti mnohých detských potravín. Chuťové bunky sa prispôsobia na chuť potravín, ktoré jeme. Základ je riadiť sa vlastným uvážením-čo je príliš sladké a syntetické pre rodiča, absolútne nie je vhodné pre dieťa.

Zvláštne je, že sa podľa výrobcov spracovaných potravín vitamíny nachádzajú v sladenom kakae a v cukríkoch. Pritom skutočné vitamíny treba hľadať na strome, na kríku alebo v zemi. Vysvetlite svojim deťom, čo ich telíčku robí dobre a posilňuje ich imunitu. Zároveň ich chráňte pred farebnými nástrahami v nádhernom obale. Je to iba drahá a bezcenná náhrada jednoduchej, ale kvalitnej stravy. Ich telo bude musieť túto syntetiku vylúčiť. Niekto potom soplí, iný kašle, ďalší má zápal ucha. Ešteže je telo múdre, nečistoty môže týmto spôsobom vylúčiť.

Ideálne je, pokiaľ vaše deti naučíte na pravú chuť poctivo vypestovaného ovocia a zeleniny. Namiesto lízatka a cukríkov ponúknite aj vašej detskej návšteve jablko, oriešky, celozrnný chlebík alebo sušené ovocie. Snažte sa zdravé stravovacie návyky presadiť aj u starých rodičov. Je to jednoduché-namiesto sladkostí dostanú detičky to, čo tu bolo už niekoľko tisíc rokov-zdravé dary prírody. Deti milujú aj jahody, melón či mladý hrášok. Jedia to, čo im ponúkneme a kopírujú stravovacie návyky vás, rodičov.

V regáloch obchodov už ,,detské“ potraviny nehľadajte. Slovné spojenie ,,pre deti‘’ je dnes už iba dobre znejúcou, ale žiaľ prázdnou frázou, za ktorou sa skývajú vysoké dávky cukru a dochucovadiel, aby vašim deťom zachutili a pýtali si ich stále viac. Taktiež pôsobivé farebné obaly a v sladkostiach pribalené nálepky, magnetky či iné lákadlá slúžia na pritiahnutie detskej pozornosti. Je to pritom také jednoduché. Budú jesť to, na čo ich naučíme. Deťom prospieva to, čo nám dospelým – dary prírody. Ovocie, zelenina, celozrnné obilniny, strukoviny, semená, orechy, mak, prírodné sladidlá ako napríklad ryžový sirup či kokosový cukor, čistá prevarená teplá voda a k tomu dobrý spánok, láskavé slovo, pohyb vonku na slniečku na čerstvom vzduchu a pocit spokojnosti. Poznáte to, keď sú deti zdravé, ich úprimné láskyplné oči sa zrkadlia v šťastných očiach milujúcich rodičov.

kniha Ako žijú zdravé deti